Thursday, September 07, 2006

Special Appearance At Karaoke’s Contest 柴房会

In 1999, I sang a teochew opera song as a guest performer at a karaoke contest. The song which I sang was a segment from the 折子戏 柴房会. My performance lasted more than 15 minutes. That was the opera my wife and I watched at Raffles Place after we had our wedding photo taking session on the stage where 老赛桃源潮剧团 performed. Many of my colleagues were shocked with my performance. They wondered how I memorized all the lyrics as I hardly stared at the screen. I thought it was an achievement for me too.

See below, for the lyrics of the segment (adapted from chaoju.com), which I performed.


莫二娘(唱)尊声大哥我的大恩人,你莫惊。

李老三(唱)我不惊……

莫二娘(唱)请端坐容奴细诉苦情。

李老三(白)我端坐!我端坐!(唱)端坐,端坐在柴房之里,我劝一声冤魂鬼你莫悲声,你家住在哪一州,哪一府,哪一县,哪一乡?哪州哪府哪县哪乡,尊姓贵名从头讲。

莫二娘(唱)奴本是,太平县莫家庄人氏,莫二娘是妾的名字。幼年不幸双亲丧,丢下奴孤苦无依。投身富家为奴日,为奴为日受尽鞭答度日如年。

李老三(唱)在富家为奴不如牛和马,我也曾尝过这辛酸苦涩味。你千处万处不去投,这富家豪门怎么可依栖?难道你家无叔伯婶姆,远亲近邻,舅妗姑姨,投亲靠戚,寻藤宿枝,胜比那鸟人牢笼受磨折。

莫二娘(唱)言虽是,怎奈投亲又逢不义。堂叔起歹心,拐奴卖落烟花之地。正是前门方拒虎,后室豺狼又到身边。奴誓死不肯接客,恶鸨婆严刑毒施,打得我皮破肉裂。莫奈何涂脂抹粉,强颜欢笑吞声忍气。常抱琵琶偷弹泪,只望从良暗祷苍天。

李老三(唱)你既有心从良, 岂有才郎合你心意?

莫二娘(唱)那日来了一客商,甜言蜜语惜玉怜香。他怜我坠落火坑,每为我嗟叹心伤。我见他多情堪匹配,山盟海誓结鸳鸯。

李老三(唱)既是情投意合多恩爱,他何处人氏说给我知。

莫二娘(唱)他家住在扬州地,阳春便是他名字。见奴囊中多积蓄,商量赎身脱离烟花地。

李老三 后来如何?

莫二娘(唱)赎身之后同他归去,半途不幸遭病缠。谁料到贼阳春,心毒如蛇蝎,见奴财帛起歹意。汤药不顾恶言相欺,百般凌辱恨奴不死。竟乘奴病中昏睡, 盗金银首饰逃走离,丢奴在床奄奄待毙。势迫无奈寻短见, 阴魂不散在柴房里!

李老三 哎咋!阳春呀,狗奴才!(唱)我听,听听听,听冤魂言来伤心怀,果然冤情深似海。亏她历尽千般苦,铁石人闻之也悲哀。

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home